Llàgrimes de llibertat

Avui, tornant a reviure aquella nit d’abraçades interrompudes durant 28 anys, de portes que s’esbotzaven a cops de llibertat, de somnis que creuaven la frontera de la realitat, m’he posat a plorar. A través de les llàgrimes m’he vist allà aquell dia, enfront del televisor, incrèdul, veient que en aquest món, coses tan rígides i estables com l’acer poden dissipar-se com un núvol. Segons en Ricard Estarriol, corresponsal de La Vanguardia als països de l’Est a qui havia escoltat en una conferència pocs mesos abans, el comunisme era un sistema sòlid i arrelat que tardaria encara 50 anys en obrir-se a la llibertat. Estarriol s’equivocava, tenia massa fe en la fortalesa
del comunisme. També la història s’equivocava. La història, entesa com aquell guió pre-establert per les grans potències, s’havia equivocat perquè no tenia prou fe en les persones que són les que l’escriuen dia a dia.

He plorat per l’idealisme adolescent que em va portar aquell mateix estiu a Giszowiec, un barri obrer de Katowice, a construir una església per un país que ja podia resar en llibertat. Allí vaig poder veure in situ què havia deixat el comunisme: un poble unit pel ressentiment a 40 anys de mentires i repressió, units en la incertesa pel futur i en la pobresa del present. A Polònia, l’estiu del 90 vaig passar gana de debó -els supermercats estaven literalment buits de viandes- però em vaig atipar d’un sentiment de llibertat que mai
abans havia viscut i que sé que mai més tornaré a viuré. Per això he plorat.

Anuncis

2 thoughts on “Llàgrimes de llibertat

  1. Retroenllaç: Cauen els murs… | soma

Deixa un comentari

