Opcions predeterminades del sistema

Si obriu un document Word i comenceu a escriure observareu que, si no feu res per evitar-ho, els caracters que apareixen en pantalla corresponen a les “opcions predeterminades” del Word: lletra Times New Roman, (o Calibri), tamany 12 punts, justificació a l’esquerra, marges de 3 cm… Doncs, de la mateixa manera, si pares i educadors no fem res per evitar-ho, un adolescent amb 14 anys ja haurà provat el cannabis, als setze ja s’haurà emborratxat i haurà mantingut alguna relació sexual completa i als 18 ja haurà tastat la cocaïna o alguna droga de disseny… Simplement perquè aquestes són, ara com ara, en la societat que ens ha tocat viure, les “opcions predeterminades del sistema”.

No sé on vaig sentir aquesta comparació però em va agradar, penso que constata una evidència que ens proporcionen les dades estadístiques: el que abans era el primer pitillo –com a ritual d’iniciació a l’adolescència– ara és el porro. Actualment més d’un de cada tres adolescents ha provat el porro (36,6% dels joves de14 a18 anys) i un de cada cinc en fuma habitualment. Amb la cocaïna hem passat d’un consum entre joves d’entre 14 i 18 anys del 1’8% a l’any 1994 al 7,2% actual (els joves de l’Estat Espanyol estan al capdavant del consum d’aquesta droga al món).

No vull amb aquestes dades generar una sensació catastrofista. No serveix de res portar-se les mans al cap i clamar “com està lo món!”. Però sí que hem de saber que ara, un adolescent està exposat a uns perills que les generacions anteriors no hem hagut d’afrontar. Això requereix que pares i educadors no ens quedem amb els braços –i els dits– creuats, confiant en la sort.

Ens encantaria poder-los tenir en una bombolla i no deixar-los sortir fins que fossin majors d’edat i estalviar-los tot el sofriment que desgraciadament veiem al nostre voltant. Però això no es possible… No es poden posar portes al camp. Hem d’aconseguir que siguin ells els qui decideixin per si mateixos. Que siguin ells quan es trobi de matinada al pàrquing de Milenium, sota la pressió de la colla i l’enteniment ennuvolat per l’alcohol, quan en una dècima de segon haurà de prendre una decisió que pot determinar la resta dels seus dies.

Cal que ens esmercem, doncs, a cultivar entre els nostres fills o alumnes aquells hàbits que els enfortiran com a persones i, juntament amb això, l’esperit crític per saber pensar i actuar per si mateixos. I en aquest segon aspecte, el mètode més eficaç és parlar amb ells. Cal dialogar d’aquests temes, obertament, en un clima de confiança i respecte mutu, sense adoctrinar ni interrogar, evitant la discussió, disposats més aviat a escoltar que a parlar… I si realment volem influir en les seves decisions cal que parlem amb l’autoritat que dóna la coherència i l’exemplaritat. Apa que se’ns ha girat feina.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s