Charles Darwin i Emma Wedgwood: amor i ciència, compromís i felicitat

“Si es casés, pensava en Darwin quan tenia 28 anys, mai arribaria a veure Amèrica; no aprendria francès; no pujaria a un globus aerostàtic; mai faria un viatge sol a Gal·les; es veuria obligat a donar un passeig diari amb la seva dona; no li quedaria més remei que anar a visitar i rebre familiars; es veuria obligat a cedir en totes les menuderies; no podria llegir a les nits; es convertiria en un home gras, ociós, angoixat i responsable; mai tindria diners per comprar llibres; Londres li estaria vetat; quedaria atrapat a Londres; es veuria exposat a les despeses i les preocupacions que comporten els fills; se sentiria obligat a treballar per guanyar diners, sobre tot si tingués molts nens; no li quedaria més remei que rebre visites i formar part de la Societat; escoltaria la gatzara de les dones; no tindria temps per sortir al camp ni fer expedicions; no formaria una gran col·lecció zoològica; no tindria prou llibres; li faltaria prou llibertat per anar on volgués; no gaudiria de la conversa d’homes intel·ligents en els clubs; incurriria, sobretot, en una terrible pèrdua de temps. Darwin es va casar abans que transcorregués un any. Ell i la seva dona, Emma Wedgwood Darwin, van engendrar 10 fills, tres dels quals van morir sent nens. Després de molts anys escrigué referint-se a l’Emma: “Ha estat la meva més gran benedicció, i puc afirmar que en tota la meva vida no li he pogut pronunciar ni una sola paraula que hagués preferit no escoltar (…). Em sorprèn ser tan afortunat del fet que ella, infinitament superior a mi en tots i cadascun dels atributs morals, accedís a ser la meva esposa. M’ha aconsellat sàviament i m’ha consolat amb alegria durant tota la meva vida”. Als seus fills els hi va escriure: “La meva família m’ha procurat una alegria insuperable, i he de dir-vos, fills meus, que cap de vosaltres m’ha causat ni un minut d’angoixa, tret per raons de salut (…). Quan éreu molt petits em delectava jugar amb vosaltres, i m’inspira una certa pena que aquesta època hagi desaparegut per sempre”.

Extret de “A propósito de Abbot” de Chris Bachelder. Libros del Asteroide.

Anuncis

2 thoughts on “Charles Darwin i Emma Wedgwood: amor i ciència, compromís i felicitat

  1. Retroenllaç: Charles Darwin i Emma Wedgwood: amor i ciència, compromís i felicitat | Soma | Scoop.it

Deixa un comentari

