Majadahonda vs Lower Merion (Sabadell vs Newark)

Majadahonda“A la foto poden veure la pàgina web de l’Ajuntament de Majadahonda. Jo no visc a Majadahonda, no he viscut mai a Majadahonda ni tinc res a veure amb Majadahonda. Per què he triat, doncs, Majadahonda? Perquè Majadahonda té 60.000 habitants i és una ciutat als afores de Madrid de classe mitjana-alta professional. Resulta que jo visc a Lower Merion, que és una ciutat també de 60.000 habitants, de classe mitjana-alta professional, als afores de Filadèlfia. El que estic intentant dir aquí és que Majadahonda i Lower Merion són ciutats amb característiques sociològiques semblants; estic comparant taronges amb taronges. Per això aquestes dues ciutats haurien, més o menys, de funcionar igual.

Espanya ha patit un abismal problema de lideratge (d’acció i conceptual) durant l’última dècada. No és casualitat, sinó la conseqüència d’un horrible mecanisme de selecció d’elits en els partits polítics, en l’alta Administració de l’Estat i en les diferents estructures de la vida social i econòmica. Què és el que es veu a l’ajuntament de Majadahonda? El primer que trobes és la foto del seu Alcalde, a la seva major glòria. Quines són les notícies que l’ajuntament de Majadahonda considera que són importants? Que l’Alcalde De Foxá felicita als guanyadors de les beques de la Universitat Francisco de Vitòria, que l’alcalde de Foxá ha anat a inaugurar no sé què a Madrid …

Lower MerionAquí tenen vostès la pàgina web de Lower Merion, la meva ciutat. Aquí no veuen vostès l’Alcalde per enlloc. El que veuen a la foto de la part central és la inauguració de la nova biblioteca municipal i el senyor amb corbata que hi ha a la foto és el seu director, no l’Alcalde. Si miren les notícies, diuen que fumigaran contra els mosquits. Això és així perquè nosaltres no tenim alcalde. Tenim un City Manager. Als EUA les ciutats com Lower Merion han dit: “Això és una mica com una Comunitat de Veïns. A mi què m’importa que el meu Ajuntament estigui a favor o en contra de la negociació amb ETA, a mi que m’importa que el meu Ajuntament estigui a favor o en contra de la legalització del avortament o de l’ampliació de la UE. El que jo vull és un paio que sàpiga gestionar els problemes de la meva ciutat “. A Lower Merion tenim un senyor que va estudiar Administració d’Empreses, que després va fer un Màster en Administració Pública i que porta tota seva vida treballant en l’administració pública. I ni sé ni m’importa la seva afiliació política. És un director extraordinari i l’Ajuntament de Lower Merion funciona absolutament com una seda. Això sí, li paguem 275.000$. I se’ls mereix.

La situació en què estem a Espanya és absurda, perquè bàsicament els espanyols triem un alcalde polititzat. Com que és un alcalde polititzat, mai ha fet res en la vida professional o privada, no ens sembla bé pagar-lo, de manera que el seu sou és de 50.000 €… I el paio té una temptació molt gran de caure en la corrupció. I un cop és corrupte, de manera directa o indirecta, ens enfadem molt amb ell. No, això cal trencar-ho, cal tenir un sistema diferent de selecció d’elits.

Anem de nou a Internet. Anem a veure, per exemple, quanta gent de l’ajuntament de Majadahonda ha estat designada a dit, quant es gasta l’ajuntament en càrrecs de lliure designació. Que tingui sort! Al web de l’ajuntament es trobarà que tota la informació econòmica de l’ajuntament té un total de 7 pàgines. Si se les baixen, veuran que, a més del total d’ingressos, total despeses, total despeses de personal i total despeses en jardins, no té cap informació. És impossible saber res del que es gasta l’Ajuntament de Majadahonda. Imagino que, si fos regidor o si tingués interès, podria intentar esbrinar-ho, però em seria molt difícil.

A la pàgina web de Lower Merion hi ha 340 pàgines amb un informe detallat del que es gasta l’ajuntament en totes i cadascuna de les coses. Poden trobar fins i tot el que es gastar l’any passat en connexió amb internet…”

Extret de la conferència “La salida de la crisis: como y cuando” de Jesús Fernández Villaverde.

Deixa un comentari

